Marknadsföring
För att lyckas med ditt företag måste du arbeta långsiktigt med marknadsföringen. I mångt och mycket är det just marknadsföringen, din möjlighet att få kunder, som är avgörande om du ska lyckas som företagare eller inte.
Marknadsföring
Det är inte alla som tycker om att hålla på med marknadsföring, utan de vill hellre få fokusera på sin företagsidé. Det helt ok om det finns någon annan som sköter marknadsföringen. Men utan marknadsföring kan du inte få kunder; utan kunder ingen inkomst. Det finns dock många olika sätt som du kan marknadsföra ditt företag på. Många av oss är lessa på marknadsföring då vi upplever att den finns överallt. Det är också en orsak till att många företagare kan tycka att just marknadsföringen är jobbig – du vill väl inte vara en av dessa jobbiga företagare som stör människor. Men en smart företagare tar med detta i marknadsföringen. Om du själv inte tycker om marknadsföring, så ska du fråga dig vilken slags reklam som du gillar. Sedan använder du den kunskapen när du ska nå nya kunder.
Marknadsföringstips
Först och främst ska du ta reda på vilken som är din målgrupp. En orsak till att vi tycker marknadsföring är jobbigt är att företagen erbjuder oss någonting som vi inte är intresserade utav. Men det finns reklam som vi alla är intresserade av. De flesta av oss blir glada att se reklam om nedsatt pris på ett kilo kycklingfiléer eller ett paket laxkotletter. Bra och användbara varor. Vilka är intresserade av just dina varor eller tjänster? Vilka söker efter de varorna eller tjänsterna – det är till dem som du ska rikta marknadsföringen. Inte till alla. Du kan också använda profilprodukter, som pennor och muggar. Ge bort profilprodukter till dina kunder, så sköter de omedvetet en del av din marknadsföring. Du kan också koppla samman reklamen med sport, som vid ett OS eller fotbolls-VM.