Marknadsanalys

 

En bra marknadsanalys är ditt första steg för att lyckas med ditt företag. Då får du reda på hur din kundgrupp ser ut och vilka produkter och tjänster som du bör satsa på.

Marknadsanalys

För att starta ett företag som verkligen bär sig ekonomiskt måste du ha kunder. Det är grunden för att lyckas och det har du ju självklart koll på. Men det är inte ovanligt att företagare tror att efterfrågan på deras produkter är större än vad den är. Eller så finns det en efterfråga, men att marknaden är ganska mättad. Se efter om din produkt eller tjänst är efterfrågad, på vilket sätt och vilken grupp som verkar efterfråga den. Var verkar din geografiska marknad finnas?

En praktisk marknadsanalys

Låt oss säga att du vill starta ett kattpensionat. Vi svenskar älskar ju våra hundar och katter. Du har hört att efterfrågan är stor och att alla kattpensionat är fullbokade. Det låter bra, eller hur? Men för att lyckas måste du ha ditt kattpensionat på ett ställe där det finns en efterfrågan på tjänsten. När du väl har hittat det stället, så måste du också försäkra dig om att det är nog stor efterfrågan för att ditt kattpensionat ekonomiskt ska bära sig. Om det redan finns ett kattpensionat som har full beläggning, så finns det kanske bara 50 procents beläggning kvar som efterfrågas – vilket bara är en halvtidsinkomst. Du måste också ta reda på vilken grupp som verkligen vill ha ett kattpensionat. Är det barnfamiljer eller är det pensionärer? Skillnaden för dig blir när ditt pensionat primärt kommer att vara fullbokat. Du marknadsför också ditt företag på olika sätt gentemot pensionärer och barnfamiljer. När du gör din marknadsanalys ska du inte bli nedslagen och tänka att du inte kan starta något företag. Du ska istället använda informationen för att lyckas med ditt företag. Är det så att det inte finns någon efterfrågan på kattpensionat där du bor, men folk behöver hunddagis, så kan du ändra företagsidé. Är det så att du har tänkt erbjuda ett kattpensionat eller hunddagis särskilt till barnfamiljer, men att du upptäcker att det är singeltjejer som särskilt efterfrågar ställen där de kan ha sina djur, så satsar du särskilt på dem. Gör din marknadsanalys väldigt grundligt, så har du stora möjligheter att starta ett företag som bär sig ekonomiskt.