Kvinna och entreprenör
Det finns många kvinnliga entreprenörer därute som verkligen gör avtryck. En del är kända för allmänheten och andra lite mer doldisar men minst lika mäktiga. De kvinnliga entreprenörerna finns inom alla möjliga branscher, till exempel mode, IT-säkerhet och AI. Det handlar inte om bransch, det handlar om att ha ett driv och en bra idé.
Bli en kvinnlig entreprenör
I dessa tider borde vi inte lägga något fokus på könet, det har ingen större betydelse för den som vill bli entreprenör. Det handlar inte om kön, det handlar om engagemang och kreativitet. En målmedvetenhet utöver det vanliga och en stenhård tro på den egna idén. För många föds den där idén i förväg och behöver mogna fram ett tag. Lusten att jobba åt sig själv kan vara stark trots att jobbet ofta är hårdare och arbetsdagarna längre. Men livet som entreprenör är ofta ett sätt att leva.
Förebilder
Det har funnits många kvinnliga entreprenörer genom tiderna. Exempelvis Coco Chanel med sina klädkollektioner. Hon är känd av många än i dag. Men hur många känner egentligen till Stina Ehrensvärd? Hon har med sitt framgångsrika IT-företag lyckats locka kunder som Google och Facebook. Bland doldisarna hittar vi också Moa Gurbüser. Hon började sitt yrkesliv som socionom och fick i den rollen nog av att se barn som for illa av föräldrarnas alkoholmissbruk. Hon tog kontakt med etablerade vinproducenter för att tillsammans med dem skapa och marknadsföra alkoholfria viner av hög kvalitet. Det gick minst sagt bra och nu finns vinerna på Systembolaget som ett alternativ för de som vill eller måste avstå från alkohol. Vägen dit var varken kort eller lätt, men den blev framgångsrik till sist. Som entreprenör har du ju ingen vanlig stämpelklocka utan det är resultatet som räknas.
Marknadsföring är A och O
Förutom idé och driv måste du också kunna marknadsföra dig. Det räcker inte att ha världens bästa tjänst eller produkt om ingen vet om att den finns. Marknadsföring och sälj är svårt för en del medan andra lyckas direkt. Det handlar om kommunikation och information förstås, men också att budskapet måste ha ett tydligt mål. Börja därför alltid med att definiera din målgrupp. Fokusera på den även om det kan vara svårt att bortse från andra grupper som ”kanske” kan vara intresserade. Dem kan du nå senare. När du vet målgruppen så kan du formulera budskapet och också avgöra vilka kanaler som ska väljas. Använd gärna sociala medier om det känns rätt och dina kunder finns där, annars kan andra metoder fungera bättre.
Varumärke
Som entreprenör är det först och främst du själv som är ditt varumärke. Genom ditt sätt att vara och göra samt de kläder du bär så bidrar du till den bild kunder och andra får av dig och det du erbjuder. Samma sak är det med ditt företagsnamn, det ska vara lätt att förstå och gärna fungera internationellt. Nu för tiden är det också självklart att det ska gå att skaffa en domän som motsvarar ditt företagsnamn. Det kan bli så att det du först tänkt redan är upptaget, då gäller det att tänka om och hitta något ännu bättre. Domän och företagsnamn eller möjligen företagsidé måste hänga ihop. Sist men inte minst så gäller det att våga försöka. Annars är det omöjligt att lyckas.